Wednesday, 28 September 2011

Hari yang sempurna

        slm.....sorry coz dah agak jarang buka blog sya nie..mungkin agak penat dantak berapa sihat,lebih2 lg..final exam pun dah tak lama g...ehmm...perang final exam untuk sem yg terakhir niee dah dekat dan terlalu banyak assignment yang perlu disiapkan sebelum semua markah penilaian berterusan diambil oleh pensyarah masing2....huhh...dh lepas suma nie bru rasa lega skit....tp...tk sampai dsitu jer.....b'coz why??????haa.....kita nie hdp bkn stkt sparuh jalan jer.....kena mencari masa depan  yg lebih cerah..membalas jasa orang tua...kita nie tak duduk mai skul sampailh masuk kolej dan universiti lau bkn mok abah yg menjaga kita dgn baik dan menyekolahkan kita sampailh kita berjaya,so we'all study bgs2 dan jangan sia2kan peluang yang ada sekarang nie.ok...
    opsss.... disini saya ada satu cerita nak share kat korang suma...,satu hari saya agak lewat lek dari kuliah...huh!!penat gak rasanya...macam nak pitam pun ade,almaklumlh..kekadang tue tak breakfast..bukan ape,cuma kdg2 lewat dan tak berselera utk menyapa apa2 makanan pada waktu pg,waktu pada masa itu menunjukkan pukul 5.50pm..selepas jer hbs kuliah,saya meluru ke pintu pagar kolej untuk menaiki bas pulang ke rumah bersama2 seorang kawan yang bernama Jammry laji berbangsa dusun muslim  dan berasal dari ranau sabah,boleh dikatakan dia adalah kawan yang agak rapat dengan saya,maklumlah umur pun sama..tp kadang2 tue..dia boleh hilang tetiba,korang nak tau pasai ape..???pasai makwe dia pun satu kolej gak...jadi bila dia jumpa makwe dia tue,sorang2lah saya..tapi ptg tue tak coz dah agak lewat dah...,"KK...KK....KK....".pekik seorang konduktor bas tersebut,sudah kebiasaan bas yang kami naiki itu akan singgah disetiap pekan dan taman2 untuk mengambil dan menurunkan penumpang2nya hingggalah sampai di terminal utama(kota kinabalu),"hai..."sapa seorang gadis bertudung biru muda dengan satu senyuman yang agak manis..,"haii......"saya membalasnya dengan senyuman dan seribu satu pertanyaan...adakah dia mengenali diri ini..????ehm...saya berpaling dan duduk bersama kawan yang tak jauh dari tempat duduk gadis tersebut.
    "ko tengok gadis tue...,"sapa jammry..lalu saya pun sekilas pandang perasan yang gadis tersebut asyik melemparkan senyuman dan memandang.,saya pun menegurnya,"awak kenal saya..????,"tak.....cuma saya teringatkan seseorang bila sedar tak sedar terkejut akan kehadiran awak tadi tiba2 muncul didepan pintu bas..,"ehmm2....saya buat2 batuk semacam nak gelak pun ade,saya nie bukannya ade ape pun untuk orang nak sapa macam tue dan saya agak tak suak disama2kan,however.....saya ucapkan thanks jer..,"awak nak tisu ker..???..saya rasa awak agak tak selesa dengan peluh tue....dan awak perlukannya..,"sapa gadis bertudung biru dan dia memang agak comel@cute@cantik dan disebalik tangannya ada inai yang menarik perhatian saya,dia agak feminin dengan berkasut tumit tinggi menampakkan keayuan@keanak2kan...,"owhh....tq..saya tak perlukannya"saya menolaknya..tp dia meletakkan tisu tersebut ditapak tangan saya,huh..."amik jelah,"sapa jammry,saya tersenyum lalu mengambil tisu tersebut dan mengelap peluh dimuka,"awak turun dekat mana..????,"tegur saya pada gadis tue..."dekat KK....,"saya cuma mampu tersenyum dan membetulkan postur duduk dalam bas,belum sempat lagi saya menanyakan siapa namanya..dia dah nak turun,rupa2nya dia turun dekat perumahan baru selepas simpang ke KKIP.
       saya pun bercadang terus ke pekan Indah Permai sepanggar bersama kawan saya Jammry untuk menghilangkan dahaga di Food Court yang tak jauh dari tempat tinggal saya. Siapa gadis  tersebut..????Adakah saya dapat jumpa dia lagi...????Apapun ianya cuma sebuah cerita yang saya karang dan bukanlah realiti..:-)maaf lau ada kesalahan...sya msh dlm proses belajar untuk menulis novel pendek.....thanks to reading...



Hak Cipta Terpelihara
Nesboys@Mohd.Shazzrul Ezzwan

Thursday, 22 September 2011

Tempat Ajaib Di Dunia


Kekuasan Tuhan memang tidak bisa di bandingkan dengan kekuasan yang lain di Dunia ini.Di bawah ini merupaka suatu tempat yang sangat indah dan sangat di fenomenal dari kekuasa’annya.

1.Banaue Rice Terraces di Filipina
Banaue Rice Terraces di Filipina
Banaue Rice Terraces di Filipina
Dari gambar ini kelihatan luar biasa, ya, sawah irigasi kuno yang berumur 2000 tahun. Terletak di gunung Ifugao Filipina, terkenal dengan sebutan Banaue Rice Terraces. Tidak muluk-muluk, tapi Filipina merasa cukup puas seandainya Banaue Rice Terraces ditempatkan sebagai “Keajaiban Dunia ke Delapan”.
Diperkirakan, sawah yang ‘diukir’ di gunung Ifugo ini, dibuat dengan peralatan yang sangat tradisional oleh nenek moyang bangsa Filipin. Sawah petak ini berada di 1.500 meter di atas permukaan laut dan mengelilingi lereng gunung sejauh 10.360 kilometer persegi.
Yang luar biasa, nenek moyang sudah mengatur sedemikian rupa pengairan sawah yang berasal dari hutan yang berada atas persawahan itu. Penduduk setempat sampai hari ini masih menanam pati juga sayuran di sawah itu.
Erosi, merupakan salah satu ancaman bagi keberadaan sawah kuno ini. Karenanya, pemerintah juga warga sekitar sangat peduli hal ini, perawatan serta rekonstruksi dilakukan terus menerus, untuk menjaga kelestariannya.


2.Sigiriya di Sri Langka
Ini adalah sisa-sisa peninggalan istana kuno yang terletak di atas bukit batu. Sigiriya atau Batu Singa, begitu sebutannya. Terletak di Matale District, Sri Lanka, dikelilingi hutan, waduk, juga kebun. Letaknya yang unik, ditambah dengan pemandangan menakjubkan, membuat Sigiriya banyak dikunjungi wisatawan. Melihat dari udara, Sigiriya seperti lukisan kuno yang mengingatkan orang pada Ajanta Caves di India.
Sigiriya dibangun pada masas pemerintahan Raja Kassapa I yang memerintah dari 477-495 AD. Tempat ini adalah satu dari tujuh peninggalan kuno yang dimiliki Sri Langka. Diduga, Sirigiya didiami sejak masa pra-sejarah. Lalu, pada abad ke-5 BC, tempat ini dipakai sebagai biara.


3. Tower of Hercules di Spanyol
Menara Hercules adalah mercu suar kuno peninggalan Romawi yang terletak di semenanjung, sekitar 2,4 kilometer (1,5 mil) dari pusat Corunna, Galicia, barat laut Spanyol. Nama Corunna berasal dari kolom kuno. Tinggi tower ini 55 meter menghadap pantai Atlantik Utara, Spanyol. Mercusuar Hercules berusia 1900 tahun, peninggalan Romawi yang masih beroperasi hingga kini Konon, usia tower ini sudah mencapai 1900 tahun, direhabilitasi tahun 1791. Ini adalah mercu suar peninggalan Romawi yang hingga kini masih difungsikan.


4. Toru, Kota Kuno di Polandia Utara yang Masih Eksis
Toru adalah kota di Polandia utara, persisnya di Vistula River. Ini adalah kota kuno yang telah ada sejak 1100 BC yang sampai sekarang masih eksis. Kota ini adalah kota kelahiran Nicolaus Copernicus (Seorang astronom, matematikawan, dan ekonom. Teorinya yang terkenal adalah matahari sebagai pusat Tata Surya, menjungkirbalikkan teori geosentris tradisional —yang menempatkan Bumi di pusat alam semesta— dianggap sebagai salah satu penemuan yang terpenting sepanjang masa, dan merupakan titik mula fundamental bagi astronomi modern dan sains modern.
Teori ini menimbulkan revolusi ilmiah) Torun kota kuno di Polandia masih eksis hingga kini. Diduga kota ini sudah ada tahun 1100 BC Toru menjadi cikal bakal pemukiman pertama di daerah itu, diperkirakan telah ada sejak 1100 BC. Kota itu berkembang pada abad pertengahan, yakni abad ke 7 hingga ke 13. Kemudian Kesatria Teutonic membangun benteng di sekitar pemukiman, antara tahun 1230-31. Pada 1263, biarawan Franciscan menetap di daerah itu mengikuti Dominika pada 1239.
Kota ini semakin berkembang dengan dibangunnya kota baru di dekat Toru. Kedua kota ini berkembang menjadi pusat perdagangan penting pada abad pertengahan.
Kalau anda melihat potret ini, sungguh menarik. Tempat ini sejak dulu hingga sekarang banyak dikunjungi. Kalau dulu karena menjadi kota dagang, sedang sekarang menjadi kota wisata yang sarat dengan sejarah masa lalu.


5.Ajanta Caves di India
Goa Ajanta di Maharashtra, salah satu dari banyak peninggalan kuno yang ada di India. Yang menakjubkan di goa ini banyak terdapat lukisan juga patung-patung Buddha bernilai seni tinggi. Diperkirakan, monumen-monumen yang ada dalam goa ini mulai digarap pada abad ke 2 BC.
Tapi goa di Ajanta ini kemudian ditinggalkan. Selama 1300 tahun goa ini terbengkalai, di bagian luar, belukar tumbuh tinggi, akhirnya menjadi hutan yang otomatis menyembunyikan keberadaan goa ini. Tidak ada yang pernah tahu bahwa di sana tersimpan ‘warisan dunia’ yang luar biasa. Sampai akhirnya pada musim semi tahun 1819 seorang perwira Inggris, tanpa sengaja memasuki ngarai yang curam.
Semakin dalam dia masuk ke sana, dan dia luar biasa kaget karena ia menemukan sebuah pintu tersembunyi di salah satu gua. Inilah kunjungan pertama manusia setelah ribuan tahun. Ketika ditemukan goa itu hanyalah ‘rumah’ burung dan kalelawar serta binatang lainnya. Kapten Smith kemudian melakukan eksplorasi pertama untuk mengetahui ‘isi’ dari goa misterius itu. Nama Kapten Smith ini diketahui, karena yang bersangkutan menuliskan namanya pada dinding goa dan tahun kedatangannya. Ia menulis, “Kapten Smith, April 1819”.


6. Lembah Bunga di Himalaya
Lembah Bunga adalah lembah yang berada di ketinggian Himalaya. Para pendaki juga ahli botani menggambarkan lembah itu luar biasa indah, sudah ada sejak lebih dari seabad lebih, bahkan dalam mitologi Hindu, penggambaran keberadaan lembah ini sudah ada sejak jaman dahulu kala.
Hamparan yang lembut, padang rumput di selingi bunga-bungaan warna warni, sangat indah dan nyaris menyesakkan nafas memandangnya. Lembah bunga yang indah semakin lengkap dengan adanya background gunung dan hutan. Lembah bunga ini dinyatakan taman nasional (Nanda Devi National Park) pada 1982. Masyarakat setempat mengetahui keberadaan lembah bunga ini, mereka meyakini bahwa tempat itu dihuni oleh kawanan peri.

7. Metéora, Bangunan di Puncak Gunung Batu Athos, Yunani
Lihat gambar-gambar ini, pasti anda takjub. Bagaimana bisa sebuah castile bisa berdiri di puncak gunung batu. Terbayangkan betapa sulitnya pembangunan castle ini, padahal usianya sudah ratusan tahun. Ini adalah kompleks biara-biara ortodoks Timur paling besar dan paling penting di Yunani. Persisnya, biara-biara ini dibangun di puncak gunung batu Athos.
Ada enam biara di kompleks ini. Persisnya berada di kawasan Thessaly, dekat sunagi Pineios, pinggir baratlaut Yunani Tengah.Yang cuku menarik adalah akses menuju biara yang sangat sulit. Konon, dulunya untuk mencapai biara digunakan tanggap panjang atau semacam jala yang dipakai untuk menaikkan dan menurunkan barang, termasuk manusia. Dibutuhkan kekuatan iman untuk dapat mencapai biara ini.

Cinta itu Sejati bagi yang mengerti...


Ada sorang lelaki buta. Semua orang bencikan dia, kecuali kekasihnya. Lelaki itu selalu berkata, "Saya akan mengahwini awak di saat saya boleh melihat." Suatu hari, ada orang dermakan mata kepada lelaki itu. Akhirnya dapat juga lelaki itu melihat. Dengan segera, dia pergi menemui kekasihnya. Tetapi, bila dia melihat kekasihnya, dia merasa sungguh terkejut kerana kekasihnya juga buta.
Kekasihnya bertanya, "Sudikah awak berkahwin dengan saya sekarang?" Tanpa sebarang alasan, lelaki itu menolak. Kekasihnya tersenyum dan berlalu pergi sambil berkata. "Tolong jaga mata saya baik-baik..."

Aku ingin kau tahu...

           ringggg...!!!!!!..saya  mencapai jam loceng yang sering membangunkan nyenyak tidur diwaktu pagi...saya baru sedar waktu telah lama meninggalkan saya bgtu jauh seperti hari2 biasa....,"ahh..."keluh hatiku,lalu saya pun mencapai tuala dan meluru ke kamar mandi..entah apa musim pada masa itu..saya rasakan air paip yang membasahi seluruh tubuh begitu sejuk dari sebelumnya...seperti ais yg baru cair dimamah panasnya terik mentari yang semakin naik...selepas mandi dan uruskan diri,saya membelek2 peti sejuk kalau2 ada makanan yang boleh dijamu sebelum pergi kerja...seperti biasa sandwich dengan secawan kopi sajalah sarapan yang ada buat pengalas perut...alaaa...biasalah hidup bujang..itu tak kena..ini tak kena...apapun tak betul,tak terurus....tension siott.!!!..kerja berlambak tak siap2....dah tue hidup sorang2 lagi..kadang-kadang saya beranalog sendiri mengelamun jauh memikirkan kawan2 seumur yang sudah berkeluarga...tokk!!!mati lamuan saya disitu akibat pintu dituip angin lembut,aku terus bangkit bergegas utk pergi ke tempat kerja sebelum waktu lebih jauh meninggalkan aku.
        seperti biasa,saya ke tempat kerja dengan memandu kereta dan akan singgah distesen minyak untuk mengisi minyak,maklumlah kereta yang saya bawa tue kuat minum minyak..modal subaru Impreza WRX.
       "ehh...ness,sapa seorang rakan kerja yang sentiasa menanyakan hal tentang kehidupan sehari2 yang aku lalui,namanya Faiz..tinggi lampai berasal dari sarawak berbngsa iban tapi beragama isalm."laaa..takkan ko tak kenai sapo dia bai...tiap2 hari pun lambat dtg..",sampuk nabil,seorang senior dalam pengurusan kewangan disyarikat  tue yang berasal dari sungai petani kedah.
       "korang nie memang tak sah kalau tak ngata saya tiap2 hari..",saya meluru utk punch card masa kerja yang berada dekat kuanter depan,"ehh...faiz..bos dah sampai ker..??,"tanya saya dengan nada yang agak serak-serak semacam tak sihat."belum lagi...bos kata pagi nie dia agak lambat sikit sebab  dia ada mesyuarat dekat pudu berjaya holding,".huhh...lega juga hati saya lambatt datang bos tak ada...tapi punch card dah terang2 dah lambat datang..apa2 nanti kenalah juga jawab.
    seperti hari2 biasa apabila masuk dalam bilik pejabat saya perlu siapkan kerja2 yang tertangguh.tok..!!tok..!!..bunyi pintu bilik pejabat saya diketuk,"masuk"saya menyilakan seorang staff yang meluru masuk ke dalam bilik pejabat saya,"En.Ness..kita ada staff baru dan bos mengarahkan saya untuk memaklumkan pada En bahawa staff baru ini bos bagi pada En Ness untuk jadi pembantu En"jelas seorang staff yang bernama Elly dan Elly menyerahkan profil staff yang baru datang itu,di atas profil tersebut tertera nama Cik.Farisha natasha,umur 25thn"ok..thank you dan bawa dia masuk jumpa saya disini","baiklah En.Ness"..Tok2..!!"yaa...silakan masuk",selamat pagi En..."Ness"..,"En.Ness"sapa gadis yang agak sinis pandangannya..berkulit kuning langsat,berbadan kecil tapi comel@cantik..sopan santun budi bicaranya dan bertudung ungu muda,"silakan duduk.......,"sapa saya dengan nada yang agak lembut..."nama saya Farisha natasha,"dia menghulurkan tangan untuk bersalam dengan saya,namun saya tergamam seketika apabila dia tiba2 jadi mesra dengan senyuman yang amat manis sehingga menampakkan lensung pipit dikedua2 pipinya.."saya Ness..selamat datang in Gringster holding.sdn.bhd,"saya tak sangka hari yang begitu sejuk pada pagi tadi jelas memberikan alamat yang agak mengejutkan,eyalah....sape tak gembira bukan..bila dapat pembantu untuk mempermudahkan suma kerja-kerja yang berlambak..lebih2 lagi dia(farisha natasha) seorang yang nampak caring,happy good lucky,memahami dan dia seorang yang simple tapi sgt2 comel@cantik..membuatkan saya tersenyum  setiap  masa.....BE CONTINUE......
   

Wednesday, 21 September 2011

WANITA IDAMAN LELAKI




3 Ciri-ciri Wanita Idaman Lelaki....

Alhamdulillah, hari ini, saya ingin berkongsi sedikit tentang 3 ciri-ciri yang seharusnya di miliki oleh seorang insan yang bergelar wanita. Ciri-ciri ini juga dikategorikan sebagai ciri-ciri wanita idaman lelaki... Ayuh kita saksikan apa ciri-cirinya...
1) Kecantikan Dalaman
  • Wanita yang tulen senantiasa berlemah lembut dalam perawakannya tetapi bersikap tegas dan meninggi di dalam prinsip dan nilaian hidupnya, hal ini adalah " kecantikan Dalaman " yang tiada tolok bandingnya...
  • Wanita ini tidak akan menjual maruah diri semata-mata utk wang dan kepentingan nya..
    juga tidak akan menyerahkan diri mereka kpda nafsu semata-mata serta tidak akan meminta perkara yang mmg bukan miliknya...
  • "Kecantikan dalaman terpancar dari Hati yangyang Murni dan Minda yang sentiasa bersangka baik"
  • Allah Berfirman di dalam kitab al-Quran. "Sesungguhnya Allah menciptakan manusia dengan sebaik-baik kejadian" (at-Tin : 4)

2) Keanak-Anakan

  • Fitrah seorang lelaki mmg menyukai sifat seorang wanita yang "keanak-anakan" dan manja agar lelaki tersebut mudah berpranan sebagai seorang pelindung, tetapi sifat "keanak-anakan" tersebut tidak seharusnya melampaui batas sehingga menampakkan wanita tersebut tidak matang...
  • Suara merdu wanita juga mampu menambat hati lelaki, tetapi tidak seharusnya dipergunakan kemeduan suara itu untuk menarik hati lelaki sehingga merosakkan hatinya dan mampu didatangi bisikan-bisikan syaitan...
  • "Simpanlah kemerduan suara itu untuk suami apabila sudah bergelar isteri kelak."

3) Kecantikan

  • Kecantikan dan wanita mmg tidak dapat dinafikan, namun kecantikan itu biarlah dilunaskan oleh syara'.
  • Kecantikan wanita itu akan bertambah seri jika disulami dengan keIMANan dan KeTAQWAan.
  • Di antara kategori-kategori kecantikan wanita ialah:
    • "NAFSU mengatakan wanita itu cantik dari paras rupa..."
    • "AKAL mengatakan wanita itu cantik pada ilmu & kepandaiannya..."
    • "HATI menyatakan wanita itu cantik pada akhlaknya...."
  • Saya suka menyatakan agar simpanlah kecantikan diri itu untuk bakal suami dan bukan lelaki ajnabi bagi anda... Di antara tipsmenjaga kecantikan untuk bakal suami ialah:
    • Memecahkan lemah ketika masih gadis supaya kelihatan langsing...
    • Menjaga kesihatan dan stamina dengan beriadah...
    • Menjaga kehalusan kulit dengan rawatan-rawatan tertentu...

CARA-CARA MENANAM KELAPA SAWIT



PENDAHULUAN
Kelapa sawit sesuai ditanam di kawasan tanah yang gembur, tanah liat gembur dan tanah gambut (kurang dari satu meter dalam).
Tanah gambut (lebih satu meter dalam), tanah masam dan tanah paya adalah kurang sesuai bagi tanaman kelapa sawit. Walau bagaimanapun dengan pengurusan sistem pengairan dan pembajaan yang sempurna, jenis-jenis tanah ini boleh juga ditanam dengan kelapa sawit dengan jayanya.
PERLAKSANAAN KERJA
Kerja-kerja pembersihan, pembarisan dan penanaman kacang penutup bumi dikawasan ladang hendaklah disempurnakan sebelum menanam anak-anak pokok kelapa sawit.
Pembersihan: Kerja-kerja membersih ladang hendaklah mengambilkira kos bunuh dan jentera, keadaan tanah (curam atau rata), hutan atau kawasan tanam semula.
Adalah penting operasi pembersihan ladang dijalankan serentak dengan masa anak benih dapat diperolehi dari pembekal. Jika mempunyai tapak semaian sendiri, masa penyediaan ladang hendaklah disesuaikan dengan masa mengeluarkan anak benih yang telah cukup matang untuk ditanam diladang. Perancangan jadual kerja adalah amat mustahak untuk kejayaan penanaman diladang.
Pembarisan: Barisan tanaman dibuat mengikut arah Utara-Selatan supaya pokok-pokok mendapat cahaya matahari yang maksima.
Kekacang penutup bumi: Menanam kekacang penutup bumi dilakukan setelah kerja-kerja pembarisan selesai dilaksanakan. (Kawasan gambut tidak perlu tanam kekacang).
Penutup bumi adalah untuk:
  • Mengawal hakisan
  • Memperbaiki status zat pemakanan dalam tanah, khususnya Nitrogen
  • Memelihara kelembapan tanah
Tiga jenis kekacang penutup bumi yang biasa ditanam adalah:
  • Centrosema pubescens
  • Pueraria phaseoloides
  • Calopogonium mucunoides/caeruleum
Benih kekacang boleh dibeli dari pembekal-pembekal swasta manakala kompos rhizobium boleh dibeli di Institut Penyelidikan Getah Malaysia (RRIM). Kaedah ringkas menanam kekacang penutup bumi adalah seperti berikut:
  • Umumnya campuran 10g kompos rhizobium dengan 10kg biji benih kekacang digunakan.
  • Campuran tersebut ditabur didalam jalur yang selari diantara 2 barisan pokok kelapa sawit.
  • Jarak diantara jalur-jalur adalah 2 meter.
  • Contoh kadar campuran biji benih kekacang adalah seperti berikut:-

Kekacang Kg/ha
Centrocema pubescens 4.0
Pueraria phaseoloides 1.1
Calopogonium caeruleum 0.6
  • Baja campuran N:P:K:Mg (15:15:6:4) digunakan sebagai baja asas dengan kadar 56 kg/hektar.
  • Tabur baja debu Fosfat (seperti CIRP) pada kadar 560 kg sehektar mengikut jadual berikut:

Umur KekacangKadar Baja Debu Fosfat (kg/ha)
Semasa menanam (sepanjang jalur-jalur)112
2 bulan112
6 bulan112
8 bulan112
12 bulan112
  • Pengawalan rumpai dan serangga perosak diperlukan dengan mengguna racun-racun yang sesuai jika hendak memperolehi tanaman kacang yang baik.
PenanamanPenanaman: Anak benih sawit yang telah berumur 12-15 bulan ditapak semaian adalah sesuai untuk ditanam. Kaedah ringkas penanaman adalah seperti berikut:-

  • Lubang Tanaman disediakan 2-3 minggu sebelum menanam. Ukuran lubang mesti dilebihkan dari ukuran polibeg supaya penanaman mudah dijalankan. Tanah lapisan bawah dan lapisan atas diasingkan.
  • Taburkan 150g - 200g baja Fosfat didalam lubang.
  • Buangkan/Tanggalkan polibeg sebelum anak benih ditanam. Masukkan anak benih kedalam lubang yang telah disediakan.
  • Lubang dikambus dengan tanah lapisan atas dahulu dan diikuti dengan tanah lapisan bawah supaya buku-pangkal pokok berkeadaan sama rata dengan permukaan tanah.
  • Anak benih hendaklah berkeadaan tegak selepas ditanam.
  • Mampatkan tanah disekeliling pokok dengan tidak merosakan akarnya.
  • Masa menanam hendaklah pada musim hujan dan elakkan dari menanam pada musim kemarau.
  • Lazimnya, jarak tanaman yang dipilih adalah 9 meter tiga segi yang memberi 136 pokok pada 1 hektar. Kepadatan pokok sehektar dengan jarak tanaman yang berbeza adalah seperti jadual dibawah:

JarakJumlah Pokok
Meter (Kaki)Hektar (Ekar)
8.5 (28)160 (65)
8.7 (29)148 (60)
9.0 (30)136 (55)
  • Sulam pokok-pokok yang mati apabila menjalani pemeriksaan sekurang-kurangnya 6 bulan selepas menanam.
Tanaman selingan Tanaman selingan:
Kacang tanah, jagong dan lain-lain tanaman kontan atau sayur-sayuran boleh ditanam sebagai selingan dalam masa tiga tahun pertama selepas pokok sawit ditanam.
Faktor-faktor yang perlu dipertimbangkan dalam pemilihan tanaman selingan ialah:

  • Tanaman itu memberi keuntungan dalam masa tiga tahun.


  • Tanaman itu tidak memberi persaingan yang boleh menjejaskan
    kesuburan pokok kelapa sawit dari segi zat-zat pemakanan, air dan cahaya matahari.
    Ada pasaran atau mudah memasarkan hasil tanaman selingan itu.

SEJARAH ASAL USUL RUNGUS.

http://sejarahrungus.blogspot.com/

Tahukah Anda..????

1.Tahukah anda apabila 350ml air yang diambil dari sinki dan kemudiannya dituangkan ke dalam cerek yang mengandungi 150ml air suling dan dibiarkan terdedah kepada nyalaan api bersuhu 100 darjah celcius akan menghasilkan satu cecair yang dinamakan air masak.

2. Percayakah anda yang air sirap merupakan salah satu bahan asas dalam pembinaan sebuah helikopter. Ini kerana kajian telah dibuat, seorang pembina helikopter memerlukan air sirap untuk menghilangkan keletihan semasa membuat helikopter, tanpa air sirap mungkin helikopter tersebut tidak dapat disiapkan.

3. Sebuah kereta yang dipandu selaju 220 km/j tidak akan dapat memotong kereta yang dipandu selaju 40 km/j sekiranya kereta-kereta tersebut dipandu dari arah yang bertentangan

4. Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan ….Italy…., jurugambar dikenali sebagai paparazzi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam bahasa
melayu pula, ayah kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengan nama papa Razzi.

5. Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu cap bendera.

6. Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.

7. Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabila
diganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.

8. Tahukan anda bahawa seorang manusia normal tidak boleh menyentuh telinganya sendiri menggunakan siku.

9. Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluar kadangkala hingga beribu kilometer
daripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun tanpa bantuan kompas. Ini kerana setiap sarang burung mempunyai alamatnya yang tersendiri sebenarnya.

10. Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng adalah hampir sama walaupun ia berbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng apabila dia berasa lapar.

11. Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapimengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumah kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama tiga bulan.

12. Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.

13. Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kita
akan mengalami satu tindakbalas yang berupa kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.

14. Dan tahukah anda bahawa hampir kesemua pembaca post ini telah mencuba untuk menyentuh telinga menggunakan siku?

Jam Budak Punk..

Seorang budak punk mengajak kawannya datang ke rumah barunya. Dengan bangga dia menunjukkan ruang-ruang bilik dan hiasan rumahnya itu. Mereka berhenti di sebuah gong tembaga yang besar dan kelihatan menarik dan antik.

Kawannya bertanya, "apa benda ni? Kau budak punk pun boleh minat dengan dikir barat ke?"

"Menarik kan?" Jawab budak punk itu. "Ini bukan alat muzik lah bro. Ini jam bercakap."

"Jam bercakap?! Fuyohh! Bro, macam mana ia beroperasi? Sekarang pukul berapa, cuba kau demo sikit."

"Demo? Kau serius? Ok, tengok ni," kata budak punk itu lalu mengangkat gendang besi yg kelihatan berat sambil menghayun kuat menghentam ke tengah-tengah gong itu yg terus mengeluarkan bunyi yang kuat bagaikan boleh memecahkan gegendang telinga.

Tiba-tiba terdengar jeritan di sebalik tembok rumah sebelah, "Hoi!!! Kau dah tebiat nak mampus ke apa hah?!!! Dah pukul 2 pagi lah biul. Tak tahu nak tidur ke?!! Sewel punya budak!"

"Ah! Dah pukul 2 pagi daaah," jelas budak punk itu.
Kawan dia cuma garuk kepala masih blur dan terkedu lagi nak cakap apa-apa.





Languages of the world

http://www.ethnologue.com/show_language.asp?code=drg

The Rungus


The Art of Blending Traditional Life-Style into the 20th Century




The Rungus in the north of Sabah (Kudat area) are arguably the most traditional ethnic group here. They remain remarkably strong in this time of transition, and keep up with an age-old life-style. Their life, as that of most tribes in Borneo, turns around rice: the preparing of the padi filed, or the clearance of a hill plot, the growing of rice and looking after it, and finally the harvest. Large coconut and banana groves enable the Rungus to get cash, but in all, their traditional life-style suits them very much and seems to keep them out of trouble and stress. 

The Rungus seem to have been the last Dusunic immigrants to Sabah to settle here permanently, long before the arrival of the British. They have up to-date conserved much of their cultural heritage. The Rungus are a sub-group of the Kadazan-Dusun, with a distinctive language and a few dialects, architecture, adat (customs), and outfit. Many people still, especially from the elder generation, dress they way they have attired when they were still unaffected by outside influences, and it is presumed that most of the other tribes of the Kadazan-Dusun community had similar dresses and attires: simple black sarongs for the women, wide black trousers for the men and beaded accessories.
A visit to an indigenous longhouse is a tremendous and exciting experience. In Sabah, there are only a few places that do cater for tourists on a regular basis, such as the Bavanggazo Longhouse, or the Tinangol Longhouse. These places come with certain facilities that make the stay for foreign travellers and visitors more comfortable. However, travelling in the area of Kudat, taking some abandoned road, stalking along rivers and through lofty coconut groves, one will still come across the traditional longhouse, minus the thatched roof. Corrugated iron has replaced atap, demanding less maintenance. The Rungus Longhouse is quite different form the Murut Longhouse, equally to be found in Sabah. The houses are not perched on excessively high stilts, they are usually only about three to five feet above ground. The roof is low, and in olden times, longhouses of 75 doors have existed. Now they rarely exceed 10 doors, along the communal gallery that has an elevated platform of split bamboo. The house is framed by outward sloping walls of wide-spaced poles. This provides ventilation and a comfortable sitting area for work, relaxation and socialising. Where there is a longhouse, some ‘one-family’ houses might exist, and they often look as if they had been cut out of the original longhouse, like a piece of cake.

Dogs, chicken and other domesticated animal abound in the clearing where the houses stand, and kids too young to help with the daily chores play in the sand. They will quickly announce the arrival of a stranger, and whoever passes will be invited into the house for a rest. During the hot afternoons, a palpable laziness prevails in the houses. People doze on the platform in the gallery or work on some handicraft if they are not at work in the fields, or catch fish and crabs. When everybody comes back from work in the late afternoon, the gallery bounces under the many feet.
At a longhouse it is always possible to stay over night. One has to enquire for the chief of the house, who will accommodate the strangers. Against exchanged goods (or money…), he also provides food. With some luck one is invited to taste some local specialities, and drink some tinonggilan, a slightly sparkling, reasonably alcoholic brew made from maize. This is quite a Rungus speciality. Strangers sleep on the elevated platform in the gallery, together with the bachelors.

When the house gets alive in the late afternoon, the ladies will take out their work of basketry, string beads or weave sashes on backstrap looms. It is not infrequent to see old ladies who have their wrists still encircled in brass coils with white and black shell-bracelets at either end, and wear the traditional home-woven sarong. They also wear antique heirloom beads, and the betel container is an old, finely worked Bruneian brass receptacle. Ladies who do wear traditional gear are often very much respected Bobolizans, the shamans of the Rungus. Besides traditional healing with natural herbs the Bobolizans are here to maintain harmony between humans, nature and astral world according to their age-old belief system.

When it gets dark you are lucky if there is no generator to provide electric light: you are taken on a journey back in time! Tiny little oil-lamps appear, perhaps a gas-pressure lamp, and people gather by families and friends to discuss daily matters and exchange gossip. It is only after nightfall that the ladies will start husking the rice for the evening and breakfast meal, in old, wooden mortars with heavy pestles of ironwood. The sound and rhythm of the pounding of rice, the women winnowing in the twilight, the pigs grunting under the floor of the house, all contributes to give the whole an air of peace and long past days.

But despite this peace and aspect of eternal sleepiness, the Rungus are far from being disconnected from our modern times. Cash-crops have allowed them already over the last 30 years to earn money, and in some cases wealth. The young people are being educated, some of them having reached university degrees and have entered the Sabah State Government.

Many Rungus work in town, and they seem generally quite enterprising. Nevertheless, often when there is enough money to pay dowries, the men prefer going back to the quiet and peaceful life of the kampung, where they take a wife. Then they might engage, next to their farming activities, in tourism, and Bavanggazo and Tinangol are good examples of the spirit of enterprise of the Rungus.

Sumangkap is another such an example, a village where almost everybody is making gongs – the most important instrument throughout Borneo. The Rungus have indeed mastered the difficult and tricky combination of a traditional life-style with the advancement of ‘modern’ ideas, and preserved ancient skills, in a world spinning much faster around them.
If you wish to experience Rungus life let yourself be inspired by our offer Culture Shock!

Rungus People...

http://www.sabahtourism.com/sabah-malaysian-borneo/en/culture/13-the-rungus/

Tuesday, 20 September 2011

TAHUKAH ANDA..????

Misteri Disebalik Kejadian 9/11


"cerita-cerita yang dilihat sebagai kebetulan.Sila teliti bahagian yang terakhir.


Bandar "New York City" ada 11 huruf.
Negara "Afghanistan" ada 11 huruf.
Nama "George W Bush" ada 11 huruf.
Nama "Ramzi Yousef" (pengasas yang mengancam untuk memusnahkan menara berkembar pada tahun 1993) ada 11 huruf.


Bahagian ini ada sedikit kebetulan, ianya menjadi lebih menarik:
Bandar "New York City" adalah negeri ke 11 di dalam Amerika.
Kapal terbang pertama yang melanggar menara berkembar bernombor 11.
Kapal terbang bernombor 11 membawa 92 penumpang. 9+2=11.
Kapal terbang bernombor 77 yang turut melanggar menara berkembar membawa 65 penumpang.6+5=11.
Tragedi berlaku pada bulan september 11, atau disebut 9/11 seperti yang disebut sekarang.
9+1+1=11
Tarikh tragedi bersamaan dengan nombor telefon kecemasan di Amerika,911.(9+1+1=11)

Secara kebetulan..??Teruskan membaca dan fikirkan.
Jumlah penumpang yang terkorban dalam rampasan pesawat untuk tragedi itu=254(2+5+4=11).
Tarikh September 11 adalah hari ke-254 dalam kalendar bagi setahun.Sekali lagi 254(2+5+4=11).
Pengeboman di Madrid berlaku pada 3/11/2004(3+1+1+2+0+0+4=11).
Tragedi di Madrid berlaku selepas 911 hari dari tragedi menara berkembar belaku.(9+1+1=11).
Amacam..??masih tak dapat menerima hakikat sebenar semua ini..???Cuba lakukan seperti berikut dan nilaikan bagaimana pendapat anda selepas itu........

Buka program Microsoft Word dan lakukan seperti berikut:
Tulis dengan huruf besar perkataan Q33NY. Ini adalah nombor kapal terbang pertama yang melanggar menara berkembar.
Kemudian...Highlight semua perkataan berikut dan tukarkan saiz tulisan kepada yang paling besar dan di plilihan "format" klik pada "fonts" dan cari huruf WINGDINGS dan tekan "OK"......Apakah yang anda lihat sekarang..?????
Fikirlah misteri ini........

Special World



A special world for you and me
A special bond one cannot see
It wraps us up in its cocoon
And holds us fiercely in its womb.

Its fingers spread like fine spun gold
Gently nestling us to the fold
Like silken thread it holds us fast
Bonds like this are meant to last.

And though at times a thread may break
A new one forms in its wake
To bind us closer and keep us strong
In a special world, where we belong.