Tuesday, 1 November 2011

Tangon Do Rungus (I tambang om i kambing om it orimau).

Varo-po i tambang dino manau-panau sid isan do tagad. Manja inot orimau dino nga
manau-panaui sinod isan do tagad. Manjadi miringuvab inot orimau. Iti tambang nga
miringuvabi. O-hai, ka dit orimau, O-hai, ka di tambang. Korongou-nopo dit orimau do
miring uvab iti tambang, banalko asana sampai boros dit orimau, Nokokuro ka
Adambang, tu monusui-ko dohon miringuvab? ka dit orimau om kinamai-no mongogusa
iti tambang, om i tambang, nga kinam-no, tumangkus, tu mogidu-no. Alaid-no
tumangkus iti tambang, nokorikot-no sid natad do sulap, dot ino sulap dino, varo
kambing sino, tu azam dit Anak Vagu. Manjadi kemot-nopo di kambing do mangkustangkus
i tambang, duatoi do nokokuro, tu tumangkus. Boros di tambang, Tumangkusoku
diti, tu gusaon-oku dot orimau, ka di tambang.
Boros di kambing, Kada ikorosi, gamko siti-ko dohon, tu tabangan-kui ikau, ka di
kambing. Manjadi minintoron-no i tambang dino sampai nokorikot it orimau. Manjadi
nokorikot-po it orimau dino, pomoros-no dot, Nokokuro-ka, Adambing, tu onuvon-nu ino
tambang-ku, ka dit orimau. Boros di kambing, Nokokuro, tu retan ko dikau do tambang,
dot dohon do tambang iti, azam-ku ong iti tambang diti, ka di kambing. Boros dit orimau,
Amu, dohon dino, alaid-ku-no pigugusa ino, ka dit orimau. Boros di kambing, Banalko
dohon, ka. Alaid-ku-no piaazam iti, ka di kambing. Bang amu-ko kasip, nga ikau dino
nga azamon-kui, tu ipongoduvo-ku dit azam-ku dot orimau, ka di kambing. Boros dit
orimau, Nokokuro, tu baiko ikau om kapangazam dot orimau, ka dit orimau. Boros di
kambing, bang amu-ko kasip do kiazam-oku dot orimau, nga imatai tokou silod
pinosuvangan-ku, ka di kambing. Om pigagazad-no kumaa sid talaga dot aralom-po om
oliou-po. Nokorikot-po siri, boros di kambing, Ba, Orimau, bang amu-ko kasip nga
imatai-no sinod rinuvang do kandang-ku inot orimau-ku. Bang kosuvang-ko-no dara,
ikau dino nga koduvo-no, ka di kambing om molungungo-no it orimau dino sid rinuvang
do talaga, nga banal-banal-ko varot emot dau dot orimau sid rinuvang, tu it ondig-ondig
dau.
5
Kemot-imot-po dit orimau, Atok, azam-oku-no diti, ka dit orimau om kinam-kinam-no
tumangkus, nga suvai-ko minintoron ong nokemot do kara. Manjadi kemot-po di kara,
Nokokuro-ko Orimau, tu tumangkus-ko? ka di kara. Boros dit orimau, Azamon-oku di
kambing, tu ipongoduvo dit azam dau dot orimau sid rinuvang do talaga, ka dit orimau.
Boros di kara, Okonko orimau iri, baiko it ondig-ondig-nu iri, ka di kara. Ino-pogi miguli
kito sori om patazo-to i kambing, ka di kara.
Manjadi miniguli-no it orimau dino om i kara dino nga kinumogos-no sid iku dot orimau,
tu Malan-oku mamanau, ka di kara. Manjadi minsosomok-ogi it orimau dino om emot-no
di kambing, nemot-po di kambing it orimau om kinam-no momunsangal i kambing dino,
nga tongirad do lingkut i tana dot osukab di tondukon dau. Kemot-imot-po di orimau i
iadino, nga kinam tumangkus mogidu, tu Amu atangkaan ong iadino o kahakang, ka dit
orimau. Nga ino-po kara sinod iku dau dino, nga minatai-no, tu kazai mahid-ahid sid
govuton.
Manjadi it Anak Vagu dino mangaladtak do parai it imot dit orimau i tondukon di
kambing, baiko kurulu do parai it iada dit Anak Vagu sid panahambai do sulap. Manjadi
olungung it Anak Vagu sid panahambai do sulap do varo tambang siri onuvo-no dit
Anak Vagu it bilok dau om tokono-no it tambang, nga minatai banal. Manjadi iadno dino
ong i tangon do tambang, minataii-minatai i sondot do tambang.

Thursday, 27 October 2011

Pelik tapi Benar: Motosikal terbang pertama di dunia




Seorang bekas juruterbang helikopter, Chris Malloy mencipta sebuah motosikal terbang yang pertama
di dunia di dalam garaj miliknya di sini, lapor sebuah akhbar semalam.
Malloy, 32, mencipta motosikal seberat 270 kilogram itu dengan menggunakan bingkai udara
carbon-fiber dan sebuah enjin kereta BMW.
Motosikal itu yang mengambil masa selama dua setengah tahun untuk dicipta boleh terbang
pada ketinggian 3,048 meter dan mampu bergerak pada kelajuan 160.93 kilometer sejam.
Satu tangki minyak penuh akan membolehkan motosikal itu bergerak sejauh 148.05 kilometer
selama 45 minit manakala ia mungkin dijual pada harga lebih AS$71,809 (RM218,981) sebuah.
Malloy enggan mendedahkan jumlah kos sebenar untuk menghasilkan motosikal
itu tetapi dia menyatakan dia membelanjakan AS$223.51 (RM681.03) seminggu.

Hari yang Lelah..

halOO suma...sory sbb dh lama tk post something dkt blog...apalg utk menjenguk seketika cuma...bkn apa tp my Final exam tk lama lg....so sya kenalh ready utk semua itu..e2 adalh "future"..hahah...hri nie agak pening...pening sgt2....dan tk mampu utk melakukan kerja2 yg septtnya dibuat..dan perlu dsiapkan scpt yg mungkin...terlalu lelah melalui kehidupan yg cukup mencabar ini tp hrs diteruskan demi masa dpn kelak...
sya cuma nk kongsikn sedikit perkara.iaitu..ttg kehidupan yg cukup melelahkan ini...lelah..????bila kita ckp pasal penat,letih dan lesu...itu adalah lelah...tp...lelah yg bagaimana..?????hahhh..adakah kmu..tahu pa e2 erti lelah yg sebnr2nya...??mgkn ada yg berkata tidak...dan ada yg berkata ya..bkn?..lelah yg sbnr2nya adalah apabila kita melakukan satu pekerjaan yg cukup mencabar dan mendtgkan hasil yg cukup sempura mahupun tidak...apa2 pun ia dsbt sebagai lelah yg bererti....penat lelah yg bermakna....kehidupan ini mengajar kita ttg erti susah....bkn hdp utk senang.. tp hidup utk mencari erti kehidupan yg btl2 bermakna buat kita....:-)
ada satu hal2 yg kita tk dpt hidari dri kehidupan....antaranya lelah yg sakit...walhal....ia adalah lumrah.....kdg2 kita sdh cukup hebat menjaga kshtn kita tp kita ttp sakit.....jd..kita hrslh megabdikn diri pada rohani yg mulia...dan terapkan iman yg teguh....:-)
lelah yg biasanya dikatakn lelah tk berisi...adalh lelah yg hnya mencari kepuasan duniawi.....sprt mencuri dan bergaduh...dn menjual benda2 yg tk mendtgkn pa2 faedah yg baik...jd sama2lh kita cuba keluarkn sedikit peluh utk lelah yang bermakna....:-)


Sunday, 2 October 2011

7 cara menghilangkan perasaan malu


cara menghilangkan perasaan maluPerasaan malu yang akan diterangkan adalah dari konteks perkara yang menghalang daripada kemajuan diri sendiri. Sebagai contoh, seorang yang malu untuk membentangkan hasil kerja mereka di khalayak ramai, malu untuk berkomunikasidengan orang lain dan sebagainya. Untuk lebih memudahkan pemahaman adalah mengenai perasaan malu yang tidak bertempat. Ia sepatutnya tidak perlu wujud di dalam diri anda.
Sebelum menerangkan mengenai cara menghilangkan perasaan malu, anda perlu tahu terlebih dahulu mengenai faktor yang menyebabkan seseorang menjadi pemalu. Perasaan malu wujud adalah disebabkan terlalu memberi tumpuan terhadap diri sendiridan terlalu banyak kebimbangan. Berkemungkinan mereka terlalu memikirkan kesempurnaan terhadap sesuatu perkara yang dilakukan. Ia adalah amat baik sekiranya anda mementingkan kesempurnaan, tetapi anda tidak perlu memikirkannya sehigga ia mampu untuk mempengaruhi tindakan anda. Bagaimanakah cara untuk andamenghilangkan perasaan malu?
Mentaliti- Anda sepatutnya tidak terlalu memikirkan mengenai tanggapan orang lain terhadap diri anda. Lakukan sesuatu dengan cara anda yang tersendiri. Pasti anda berjaya mengawal situasi walaupun sebenarnya anda berasa malu.
Latihan- Untuk menghilangkan perasaan malu juga memerlukan latihan. Mulakan latihan dengan cuba berkomunikasi dengan orang yang rapat dengan anda. Kemudian latih pula diri anda untuk berkomunikasi dengan orang yang baru dikenali.
Fokus- Fokuskan terhadap perbualan yang sedang dilakukan dan bukannya memikirkan mengenai diri sendiri. Orang lain lebih selesa sekiranya anda menjadi diri anda yang sebenar.
Bertanya soalan- Untuk mengekalkan sesuatu perbualan, anda perlu bertanyakan soalan. Jangan berasa malu untuk bertanya. Ini adalah cara terbaik untuk mengelakkan anda daripada terus membatu.
Imaginasi- Jangan cuba bayangkan apa yang orang lain fikir mengenai setiap kenyataan anda. Biarkan mereka yang membuat keputusan samaada bersetuju ataupun tidak.
Keyakinan- Bina keyakinan diri sendiri secara berperingkat.
Perwatakan- Cuba lakonkan seperti anda sebenarnya tidak berasa malu. Pasti lama-kelamaan anda akan terbiasa dengan sesuatu situasi itu.

what is the love..???

cinta bukan sebuah mimpi….
tapi ia adalah sebuah harapan,
cinta bukan apa yang di dapat,
tapi apa yang di berikan…
cinta bukan apa yang di lihat,
tapi yang di rasakan……..
terasa dekat walau sebenarnya ia jauh,
terasa ada walaupun sebenarnya ia tiada,
dan cinta bukan sebuah lembaran puisi,
tapi cinta adalah kata hati
itulah makna cinta
yang ada dalam rasaku
tersimpan jauh kedalam lubuk hatiku...

Jauh namun ada cinta

Saat ku buka mata.. Hanya hadirmu yang ku rasa…
Ku tatap indah dunia… Dengan penuh tanda tanya….
Namun kau datang… Menyinari sudut khayalku….
Saat malam menjelang… Bayangmu pun terus mengusikku…
Ku terus bertanya… Apakah ini Cinta???

Yang slalu ku rasa… Tanpa kau tau rasa itu ada….
Ku ingin kau milikku… Ku ingin kau untukku..
Namun ku takkan memaksa… Jika itu hanya khayalku saja…
Kau datang dan pergi… Dengan sesuka hati..
Dan kau pun tetap tak mengerti… Bahwa kau begitu berarti….
Saat cinta itu mulai ku rasa… Kau meninggalkanku begitu saja…
Ku tau kau pun punya rasa yang sama… Namun kau berkata….
“Aku Takut Jatuh Cinta”
Seharusnya kau mengerti…. Ku ingin kau disini…
Temani hari-hariku yang sepi…. Pelangi takkan ada tanpa hujan..
Matahari takkan ada jika hujan…
Takkan ada air mata, jika tak ada cinta… Takkan ada sakit, Jika tak ada cinta…
Terkadang cinta membuat bahagia… Terkadang cinta menyisakkan derita…
Tuhan menciptakan hambanya berpasangan… Agar bisa menjalani kehidupan…
Namun tak semuanya bisa menyatu… Jika tak pernah bertemu….
Kita di pertemukan bukan untuk menunggu… Tetapi untuk menjadikan hati kita satu….
Apa yang kita rasa… Tak selalu sama…. Menjadikan bahagia…
Jadi derita…. Merubah air mata… Menjadi tawa….
Namun ketika cinta tak ada….
Semua berubah menjadi Hampa…..

Wednesday, 28 September 2011

Hari yang sempurna

        slm.....sorry coz dah agak jarang buka blog sya nie..mungkin agak penat dantak berapa sihat,lebih2 lg..final exam pun dah tak lama g...ehmm...perang final exam untuk sem yg terakhir niee dah dekat dan terlalu banyak assignment yang perlu disiapkan sebelum semua markah penilaian berterusan diambil oleh pensyarah masing2....huhh...dh lepas suma nie bru rasa lega skit....tp...tk sampai dsitu jer.....b'coz why??????haa.....kita nie hdp bkn stkt sparuh jalan jer.....kena mencari masa depan  yg lebih cerah..membalas jasa orang tua...kita nie tak duduk mai skul sampailh masuk kolej dan universiti lau bkn mok abah yg menjaga kita dgn baik dan menyekolahkan kita sampailh kita berjaya,so we'all study bgs2 dan jangan sia2kan peluang yang ada sekarang nie.ok...
    opsss.... disini saya ada satu cerita nak share kat korang suma...,satu hari saya agak lewat lek dari kuliah...huh!!penat gak rasanya...macam nak pitam pun ade,almaklumlh..kekadang tue tak breakfast..bukan ape,cuma kdg2 lewat dan tak berselera utk menyapa apa2 makanan pada waktu pg,waktu pada masa itu menunjukkan pukul 5.50pm..selepas jer hbs kuliah,saya meluru ke pintu pagar kolej untuk menaiki bas pulang ke rumah bersama2 seorang kawan yang bernama Jammry laji berbangsa dusun muslim  dan berasal dari ranau sabah,boleh dikatakan dia adalah kawan yang agak rapat dengan saya,maklumlah umur pun sama..tp kadang2 tue..dia boleh hilang tetiba,korang nak tau pasai ape..???pasai makwe dia pun satu kolej gak...jadi bila dia jumpa makwe dia tue,sorang2lah saya..tapi ptg tue tak coz dah agak lewat dah...,"KK...KK....KK....".pekik seorang konduktor bas tersebut,sudah kebiasaan bas yang kami naiki itu akan singgah disetiap pekan dan taman2 untuk mengambil dan menurunkan penumpang2nya hingggalah sampai di terminal utama(kota kinabalu),"hai..."sapa seorang gadis bertudung biru muda dengan satu senyuman yang agak manis..,"haii......"saya membalasnya dengan senyuman dan seribu satu pertanyaan...adakah dia mengenali diri ini..????ehm...saya berpaling dan duduk bersama kawan yang tak jauh dari tempat duduk gadis tersebut.
    "ko tengok gadis tue...,"sapa jammry..lalu saya pun sekilas pandang perasan yang gadis tersebut asyik melemparkan senyuman dan memandang.,saya pun menegurnya,"awak kenal saya..????,"tak.....cuma saya teringatkan seseorang bila sedar tak sedar terkejut akan kehadiran awak tadi tiba2 muncul didepan pintu bas..,"ehmm2....saya buat2 batuk semacam nak gelak pun ade,saya nie bukannya ade ape pun untuk orang nak sapa macam tue dan saya agak tak suak disama2kan,however.....saya ucapkan thanks jer..,"awak nak tisu ker..???..saya rasa awak agak tak selesa dengan peluh tue....dan awak perlukannya..,"sapa gadis bertudung biru dan dia memang agak comel@cute@cantik dan disebalik tangannya ada inai yang menarik perhatian saya,dia agak feminin dengan berkasut tumit tinggi menampakkan keayuan@keanak2kan...,"owhh....tq..saya tak perlukannya"saya menolaknya..tp dia meletakkan tisu tersebut ditapak tangan saya,huh..."amik jelah,"sapa jammry,saya tersenyum lalu mengambil tisu tersebut dan mengelap peluh dimuka,"awak turun dekat mana..????,"tegur saya pada gadis tue..."dekat KK....,"saya cuma mampu tersenyum dan membetulkan postur duduk dalam bas,belum sempat lagi saya menanyakan siapa namanya..dia dah nak turun,rupa2nya dia turun dekat perumahan baru selepas simpang ke KKIP.
       saya pun bercadang terus ke pekan Indah Permai sepanggar bersama kawan saya Jammry untuk menghilangkan dahaga di Food Court yang tak jauh dari tempat tinggal saya. Siapa gadis  tersebut..????Adakah saya dapat jumpa dia lagi...????Apapun ianya cuma sebuah cerita yang saya karang dan bukanlah realiti..:-)maaf lau ada kesalahan...sya msh dlm proses belajar untuk menulis novel pendek.....thanks to reading...



Hak Cipta Terpelihara
Nesboys@Mohd.Shazzrul Ezzwan