Wednesday, 21 September 2011

WANITA IDAMAN LELAKI




3 Ciri-ciri Wanita Idaman Lelaki....

Alhamdulillah, hari ini, saya ingin berkongsi sedikit tentang 3 ciri-ciri yang seharusnya di miliki oleh seorang insan yang bergelar wanita. Ciri-ciri ini juga dikategorikan sebagai ciri-ciri wanita idaman lelaki... Ayuh kita saksikan apa ciri-cirinya...
1) Kecantikan Dalaman
  • Wanita yang tulen senantiasa berlemah lembut dalam perawakannya tetapi bersikap tegas dan meninggi di dalam prinsip dan nilaian hidupnya, hal ini adalah " kecantikan Dalaman " yang tiada tolok bandingnya...
  • Wanita ini tidak akan menjual maruah diri semata-mata utk wang dan kepentingan nya..
    juga tidak akan menyerahkan diri mereka kpda nafsu semata-mata serta tidak akan meminta perkara yang mmg bukan miliknya...
  • "Kecantikan dalaman terpancar dari Hati yangyang Murni dan Minda yang sentiasa bersangka baik"
  • Allah Berfirman di dalam kitab al-Quran. "Sesungguhnya Allah menciptakan manusia dengan sebaik-baik kejadian" (at-Tin : 4)

2) Keanak-Anakan

  • Fitrah seorang lelaki mmg menyukai sifat seorang wanita yang "keanak-anakan" dan manja agar lelaki tersebut mudah berpranan sebagai seorang pelindung, tetapi sifat "keanak-anakan" tersebut tidak seharusnya melampaui batas sehingga menampakkan wanita tersebut tidak matang...
  • Suara merdu wanita juga mampu menambat hati lelaki, tetapi tidak seharusnya dipergunakan kemeduan suara itu untuk menarik hati lelaki sehingga merosakkan hatinya dan mampu didatangi bisikan-bisikan syaitan...
  • "Simpanlah kemerduan suara itu untuk suami apabila sudah bergelar isteri kelak."

3) Kecantikan

  • Kecantikan dan wanita mmg tidak dapat dinafikan, namun kecantikan itu biarlah dilunaskan oleh syara'.
  • Kecantikan wanita itu akan bertambah seri jika disulami dengan keIMANan dan KeTAQWAan.
  • Di antara kategori-kategori kecantikan wanita ialah:
    • "NAFSU mengatakan wanita itu cantik dari paras rupa..."
    • "AKAL mengatakan wanita itu cantik pada ilmu & kepandaiannya..."
    • "HATI menyatakan wanita itu cantik pada akhlaknya...."
  • Saya suka menyatakan agar simpanlah kecantikan diri itu untuk bakal suami dan bukan lelaki ajnabi bagi anda... Di antara tipsmenjaga kecantikan untuk bakal suami ialah:
    • Memecahkan lemah ketika masih gadis supaya kelihatan langsing...
    • Menjaga kesihatan dan stamina dengan beriadah...
    • Menjaga kehalusan kulit dengan rawatan-rawatan tertentu...

CARA-CARA MENANAM KELAPA SAWIT



PENDAHULUAN
Kelapa sawit sesuai ditanam di kawasan tanah yang gembur, tanah liat gembur dan tanah gambut (kurang dari satu meter dalam).
Tanah gambut (lebih satu meter dalam), tanah masam dan tanah paya adalah kurang sesuai bagi tanaman kelapa sawit. Walau bagaimanapun dengan pengurusan sistem pengairan dan pembajaan yang sempurna, jenis-jenis tanah ini boleh juga ditanam dengan kelapa sawit dengan jayanya.
PERLAKSANAAN KERJA
Kerja-kerja pembersihan, pembarisan dan penanaman kacang penutup bumi dikawasan ladang hendaklah disempurnakan sebelum menanam anak-anak pokok kelapa sawit.
Pembersihan: Kerja-kerja membersih ladang hendaklah mengambilkira kos bunuh dan jentera, keadaan tanah (curam atau rata), hutan atau kawasan tanam semula.
Adalah penting operasi pembersihan ladang dijalankan serentak dengan masa anak benih dapat diperolehi dari pembekal. Jika mempunyai tapak semaian sendiri, masa penyediaan ladang hendaklah disesuaikan dengan masa mengeluarkan anak benih yang telah cukup matang untuk ditanam diladang. Perancangan jadual kerja adalah amat mustahak untuk kejayaan penanaman diladang.
Pembarisan: Barisan tanaman dibuat mengikut arah Utara-Selatan supaya pokok-pokok mendapat cahaya matahari yang maksima.
Kekacang penutup bumi: Menanam kekacang penutup bumi dilakukan setelah kerja-kerja pembarisan selesai dilaksanakan. (Kawasan gambut tidak perlu tanam kekacang).
Penutup bumi adalah untuk:
  • Mengawal hakisan
  • Memperbaiki status zat pemakanan dalam tanah, khususnya Nitrogen
  • Memelihara kelembapan tanah
Tiga jenis kekacang penutup bumi yang biasa ditanam adalah:
  • Centrosema pubescens
  • Pueraria phaseoloides
  • Calopogonium mucunoides/caeruleum
Benih kekacang boleh dibeli dari pembekal-pembekal swasta manakala kompos rhizobium boleh dibeli di Institut Penyelidikan Getah Malaysia (RRIM). Kaedah ringkas menanam kekacang penutup bumi adalah seperti berikut:
  • Umumnya campuran 10g kompos rhizobium dengan 10kg biji benih kekacang digunakan.
  • Campuran tersebut ditabur didalam jalur yang selari diantara 2 barisan pokok kelapa sawit.
  • Jarak diantara jalur-jalur adalah 2 meter.
  • Contoh kadar campuran biji benih kekacang adalah seperti berikut:-

Kekacang Kg/ha
Centrocema pubescens 4.0
Pueraria phaseoloides 1.1
Calopogonium caeruleum 0.6
  • Baja campuran N:P:K:Mg (15:15:6:4) digunakan sebagai baja asas dengan kadar 56 kg/hektar.
  • Tabur baja debu Fosfat (seperti CIRP) pada kadar 560 kg sehektar mengikut jadual berikut:

Umur KekacangKadar Baja Debu Fosfat (kg/ha)
Semasa menanam (sepanjang jalur-jalur)112
2 bulan112
6 bulan112
8 bulan112
12 bulan112
  • Pengawalan rumpai dan serangga perosak diperlukan dengan mengguna racun-racun yang sesuai jika hendak memperolehi tanaman kacang yang baik.
PenanamanPenanaman: Anak benih sawit yang telah berumur 12-15 bulan ditapak semaian adalah sesuai untuk ditanam. Kaedah ringkas penanaman adalah seperti berikut:-

  • Lubang Tanaman disediakan 2-3 minggu sebelum menanam. Ukuran lubang mesti dilebihkan dari ukuran polibeg supaya penanaman mudah dijalankan. Tanah lapisan bawah dan lapisan atas diasingkan.
  • Taburkan 150g - 200g baja Fosfat didalam lubang.
  • Buangkan/Tanggalkan polibeg sebelum anak benih ditanam. Masukkan anak benih kedalam lubang yang telah disediakan.
  • Lubang dikambus dengan tanah lapisan atas dahulu dan diikuti dengan tanah lapisan bawah supaya buku-pangkal pokok berkeadaan sama rata dengan permukaan tanah.
  • Anak benih hendaklah berkeadaan tegak selepas ditanam.
  • Mampatkan tanah disekeliling pokok dengan tidak merosakan akarnya.
  • Masa menanam hendaklah pada musim hujan dan elakkan dari menanam pada musim kemarau.
  • Lazimnya, jarak tanaman yang dipilih adalah 9 meter tiga segi yang memberi 136 pokok pada 1 hektar. Kepadatan pokok sehektar dengan jarak tanaman yang berbeza adalah seperti jadual dibawah:

JarakJumlah Pokok
Meter (Kaki)Hektar (Ekar)
8.5 (28)160 (65)
8.7 (29)148 (60)
9.0 (30)136 (55)
  • Sulam pokok-pokok yang mati apabila menjalani pemeriksaan sekurang-kurangnya 6 bulan selepas menanam.
Tanaman selingan Tanaman selingan:
Kacang tanah, jagong dan lain-lain tanaman kontan atau sayur-sayuran boleh ditanam sebagai selingan dalam masa tiga tahun pertama selepas pokok sawit ditanam.
Faktor-faktor yang perlu dipertimbangkan dalam pemilihan tanaman selingan ialah:

  • Tanaman itu memberi keuntungan dalam masa tiga tahun.


  • Tanaman itu tidak memberi persaingan yang boleh menjejaskan
    kesuburan pokok kelapa sawit dari segi zat-zat pemakanan, air dan cahaya matahari.
    Ada pasaran atau mudah memasarkan hasil tanaman selingan itu.

SEJARAH ASAL USUL RUNGUS.

http://sejarahrungus.blogspot.com/

Tahukah Anda..????

1.Tahukah anda apabila 350ml air yang diambil dari sinki dan kemudiannya dituangkan ke dalam cerek yang mengandungi 150ml air suling dan dibiarkan terdedah kepada nyalaan api bersuhu 100 darjah celcius akan menghasilkan satu cecair yang dinamakan air masak.

2. Percayakah anda yang air sirap merupakan salah satu bahan asas dalam pembinaan sebuah helikopter. Ini kerana kajian telah dibuat, seorang pembina helikopter memerlukan air sirap untuk menghilangkan keletihan semasa membuat helikopter, tanpa air sirap mungkin helikopter tersebut tidak dapat disiapkan.

3. Sebuah kereta yang dipandu selaju 220 km/j tidak akan dapat memotong kereta yang dipandu selaju 40 km/j sekiranya kereta-kereta tersebut dipandu dari arah yang bertentangan

4. Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan ….Italy…., jurugambar dikenali sebagai paparazzi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam bahasa
melayu pula, ayah kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengan nama papa Razzi.

5. Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu cap bendera.

6. Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.

7. Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabila
diganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.

8. Tahukan anda bahawa seorang manusia normal tidak boleh menyentuh telinganya sendiri menggunakan siku.

9. Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluar kadangkala hingga beribu kilometer
daripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun tanpa bantuan kompas. Ini kerana setiap sarang burung mempunyai alamatnya yang tersendiri sebenarnya.

10. Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng adalah hampir sama walaupun ia berbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng apabila dia berasa lapar.

11. Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapimengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumah kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama tiga bulan.

12. Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.

13. Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kita
akan mengalami satu tindakbalas yang berupa kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.

14. Dan tahukah anda bahawa hampir kesemua pembaca post ini telah mencuba untuk menyentuh telinga menggunakan siku?

Jam Budak Punk..

Seorang budak punk mengajak kawannya datang ke rumah barunya. Dengan bangga dia menunjukkan ruang-ruang bilik dan hiasan rumahnya itu. Mereka berhenti di sebuah gong tembaga yang besar dan kelihatan menarik dan antik.

Kawannya bertanya, "apa benda ni? Kau budak punk pun boleh minat dengan dikir barat ke?"

"Menarik kan?" Jawab budak punk itu. "Ini bukan alat muzik lah bro. Ini jam bercakap."

"Jam bercakap?! Fuyohh! Bro, macam mana ia beroperasi? Sekarang pukul berapa, cuba kau demo sikit."

"Demo? Kau serius? Ok, tengok ni," kata budak punk itu lalu mengangkat gendang besi yg kelihatan berat sambil menghayun kuat menghentam ke tengah-tengah gong itu yg terus mengeluarkan bunyi yang kuat bagaikan boleh memecahkan gegendang telinga.

Tiba-tiba terdengar jeritan di sebalik tembok rumah sebelah, "Hoi!!! Kau dah tebiat nak mampus ke apa hah?!!! Dah pukul 2 pagi lah biul. Tak tahu nak tidur ke?!! Sewel punya budak!"

"Ah! Dah pukul 2 pagi daaah," jelas budak punk itu.
Kawan dia cuma garuk kepala masih blur dan terkedu lagi nak cakap apa-apa.





Languages of the world

http://www.ethnologue.com/show_language.asp?code=drg

The Rungus


The Art of Blending Traditional Life-Style into the 20th Century




The Rungus in the north of Sabah (Kudat area) are arguably the most traditional ethnic group here. They remain remarkably strong in this time of transition, and keep up with an age-old life-style. Their life, as that of most tribes in Borneo, turns around rice: the preparing of the padi filed, or the clearance of a hill plot, the growing of rice and looking after it, and finally the harvest. Large coconut and banana groves enable the Rungus to get cash, but in all, their traditional life-style suits them very much and seems to keep them out of trouble and stress. 

The Rungus seem to have been the last Dusunic immigrants to Sabah to settle here permanently, long before the arrival of the British. They have up to-date conserved much of their cultural heritage. The Rungus are a sub-group of the Kadazan-Dusun, with a distinctive language and a few dialects, architecture, adat (customs), and outfit. Many people still, especially from the elder generation, dress they way they have attired when they were still unaffected by outside influences, and it is presumed that most of the other tribes of the Kadazan-Dusun community had similar dresses and attires: simple black sarongs for the women, wide black trousers for the men and beaded accessories.
A visit to an indigenous longhouse is a tremendous and exciting experience. In Sabah, there are only a few places that do cater for tourists on a regular basis, such as the Bavanggazo Longhouse, or the Tinangol Longhouse. These places come with certain facilities that make the stay for foreign travellers and visitors more comfortable. However, travelling in the area of Kudat, taking some abandoned road, stalking along rivers and through lofty coconut groves, one will still come across the traditional longhouse, minus the thatched roof. Corrugated iron has replaced atap, demanding less maintenance. The Rungus Longhouse is quite different form the Murut Longhouse, equally to be found in Sabah. The houses are not perched on excessively high stilts, they are usually only about three to five feet above ground. The roof is low, and in olden times, longhouses of 75 doors have existed. Now they rarely exceed 10 doors, along the communal gallery that has an elevated platform of split bamboo. The house is framed by outward sloping walls of wide-spaced poles. This provides ventilation and a comfortable sitting area for work, relaxation and socialising. Where there is a longhouse, some ‘one-family’ houses might exist, and they often look as if they had been cut out of the original longhouse, like a piece of cake.

Dogs, chicken and other domesticated animal abound in the clearing where the houses stand, and kids too young to help with the daily chores play in the sand. They will quickly announce the arrival of a stranger, and whoever passes will be invited into the house for a rest. During the hot afternoons, a palpable laziness prevails in the houses. People doze on the platform in the gallery or work on some handicraft if they are not at work in the fields, or catch fish and crabs. When everybody comes back from work in the late afternoon, the gallery bounces under the many feet.
At a longhouse it is always possible to stay over night. One has to enquire for the chief of the house, who will accommodate the strangers. Against exchanged goods (or money…), he also provides food. With some luck one is invited to taste some local specialities, and drink some tinonggilan, a slightly sparkling, reasonably alcoholic brew made from maize. This is quite a Rungus speciality. Strangers sleep on the elevated platform in the gallery, together with the bachelors.

When the house gets alive in the late afternoon, the ladies will take out their work of basketry, string beads or weave sashes on backstrap looms. It is not infrequent to see old ladies who have their wrists still encircled in brass coils with white and black shell-bracelets at either end, and wear the traditional home-woven sarong. They also wear antique heirloom beads, and the betel container is an old, finely worked Bruneian brass receptacle. Ladies who do wear traditional gear are often very much respected Bobolizans, the shamans of the Rungus. Besides traditional healing with natural herbs the Bobolizans are here to maintain harmony between humans, nature and astral world according to their age-old belief system.

When it gets dark you are lucky if there is no generator to provide electric light: you are taken on a journey back in time! Tiny little oil-lamps appear, perhaps a gas-pressure lamp, and people gather by families and friends to discuss daily matters and exchange gossip. It is only after nightfall that the ladies will start husking the rice for the evening and breakfast meal, in old, wooden mortars with heavy pestles of ironwood. The sound and rhythm of the pounding of rice, the women winnowing in the twilight, the pigs grunting under the floor of the house, all contributes to give the whole an air of peace and long past days.

But despite this peace and aspect of eternal sleepiness, the Rungus are far from being disconnected from our modern times. Cash-crops have allowed them already over the last 30 years to earn money, and in some cases wealth. The young people are being educated, some of them having reached university degrees and have entered the Sabah State Government.

Many Rungus work in town, and they seem generally quite enterprising. Nevertheless, often when there is enough money to pay dowries, the men prefer going back to the quiet and peaceful life of the kampung, where they take a wife. Then they might engage, next to their farming activities, in tourism, and Bavanggazo and Tinangol are good examples of the spirit of enterprise of the Rungus.

Sumangkap is another such an example, a village where almost everybody is making gongs – the most important instrument throughout Borneo. The Rungus have indeed mastered the difficult and tricky combination of a traditional life-style with the advancement of ‘modern’ ideas, and preserved ancient skills, in a world spinning much faster around them.
If you wish to experience Rungus life let yourself be inspired by our offer Culture Shock!

Rungus People...

http://www.sabahtourism.com/sabah-malaysian-borneo/en/culture/13-the-rungus/